torsdag 20 december 2007

ELSA OCH MONIKA MOTER PRINSEN


Kvinnor bar vatten jorden runt
I langa rader vandrar de tre ganger om dagen for att hamta vatten at familjen.Har ar indiska bykvinnors bild av vattenbarandet. Jag kommer ocksa tt fa broderier fran Zimbabve och Bolivia.Dessa broderier skall bli en del av min utstallning om vatten och oken.klicka pa bilden sa ser du detaljerna.

Vad finns och vad hander pa min gard.

I dag har vi samlat in de bilder som alla som alla intresserade har gjort av sin gard.Jag blir helt forstummad over deras gladje over att gora dessa bilder.Se hur fantasifulla och naiva de ar!

Nu grunnar jag pa vad som ar bast att gora med dem. Att det vore fint med en fortsattning ar klart. Har finns en sa stor broderigladje att alla moter upp nar vi skall komma.

Betalningsritual
Varje brodos ropas upp, hennes broderi halls upp till allas beskadan, och med kommentarer, som oversatts av Kulvinder, utan vars fasthet och goda oversattning jag skulle sta mig slatt.
I dag fann vi nagon som gjort sarskilt fina tradfastningar, hon beromdes och hennes broderibaksida visas som ett exempel.Sa far varje kvinna kvittera med sitt namn eller tumavtryck i flera fall.Sedan overracks 100 rupies, mer an kvinnornas man tjanar pa en dag som daglonare i stenindustrin.Detta kan bli kansligt, det ar mannens stolthet att kunna forsorja sin familj.Tills vidare ar allt frid och frojd, men vi maste snarast ha ett mote med byordforanden om detta sa att vi har mannen med oss!
Precis sa har lycklig kanner jag mig
Fran kvinnorna stralar ren gladje och sakert hander nya saker i deras huvuden, de har aldrig fatt uttrycka sig sjalva. Och har val inte ord for detta.Men nagot ar igangsatt som jag hoppas bara kan leda till forbattringar av livskvaliten i byn.Kart jag kanner mig rik glad och tacksam!

Motet med prinsen
Pa inradan av var mentor Herman, en osterrikisk besjalad man som har byggt och ager hotell Artist tillsammans med familjer i musiker-kolonin pa sluttningen mittemot fortet. Unga killar/musiker driver hotellet i tat och jamlik samverkan med denne kloke man.Han har arbetat med detta i 10 ar och har massor av erfarenhet av Indiskt kynne, traditioner och av dess byrakrati.Nar vi kom med tanken att gora en liten permanent utstallning av kvinnornas broderier for att kunna salja fortlopande till turister, pa Artist hotell ville han garna stodja detta. Men insag att det blir for lite snurr pa forsaljningen med det ganska lilla klientel, som han har. Sa han foreslog att vi skulle tala med Vikram Singh Bathi,som tillhor maharadjafamiljen och driver deras hotell i ett av palatsen.
Sagt och gjort, pa kvallen satt Elsa och Monika i den smakfullt inredda, som ett saffransrott okentalt restaurangen pa the" toproof"av palatset och nar vi bestallde bad vi ocksa att fa ett kort samtal med Vikram Singh. I kyparens ogon sag vi bade misstro och forvaning. Men Prinsen kom och visade sig vara den unge man i jeans och skjorta, som nyss hade inspekterat nagon elektrisk detalj. Han tyckte genast att vi skulle komma till hotellet i morgon "any time" sa vi sade kl. 11.Med svensk punktlighet anlande vi till den oppna gard med springbrunn i mitten som ar hotellets lobby oh fragade efter Vikram Singh. Ja dar var han redan och vi hade inte noterat honom utan tagit honom for en av de anstallda.
Vid en kopp chai framfor springbrunnen berattade vi om vart projekt och han nappade genast och tackade oss for vad vi gor for de fattigaste av Jaisalmers invanare! Nu var han mycket "busy", Nyarshelgens turistinvasion och dessutom hans eget brollop den 27 jan star for dorren.Sa dar missade vi vara livs prins med en harsman och ett halvt decennium.En ung man med vasterlandsk utbildning, som alltsa skall inga aktenskap med en lamplig flicka utsedd av hans foraldrar.
Jag skall hora av mig i februari med mitt utstallningsprogram oversatt till engelska pa CD.
Han kom t.o.m. med kompletterande ideer, som visade att han forstod hur vi tanker.
Flera bra saker har hant ang fortsattningen, men nu faller morkret och jag vill garna vara pa hotellterrassen i skymningen.
Sa slut for i dag och ta det lugnt med julstoket!
Elsa

4 kommentarer:

Elsa sa...

Andring i gardagens blog.
Det skall vara att vi missade vara livs ende prins med en harsman och ett halvt SEKEL.

KA sa...

Hej kära Elsa!!!
Vi har det lugnt och skönt trots stundande julhelg. Vi delar på jobbet i familjen och har knytkalas hos Anna i Kungälv.
Så intressant med kvinnornas broderi.Vilken glädje
Du är säkert väldigt inspirerande.
Tänk att mötas så över alla kulturgränser. Det är ju samma sak med musiken.Vi sjöng och spelade till-
sammans med befolkningen i byn intill.Vi lärde oss varandras sånger.Har sällan sjungit med sådan
lust.
Till sist,
stora kramar från Kina och Anders

evapp sa...

Elsa, en god och säkert annorlunda jul önskar jag dig av allt hjärta! Jag har undrat över vad som ska hända med alla granna broderier - vilken tur att du har hittat en så förstående kunglighet! Men tur har du alltid - så egentligen är det väl skicklighet! Jag firar med olika barn och barnbarn öch skriver därför inte mer förran du är hemma. Välkommen hem! Eva P

Bibi L sa...

Hej Elsa
Roligt att följa dig på din indiska tripp. Jag visste ju inte ens att du skulle åka igen. Vilken fin bild du skickade på dig med alla kvinnor och broderier runtom. Ser ut som det lossat ordentligt med arbetet. Här är det bra men oerhört grått sedan snart en månad. Jag skall faktiskt fira nyår hos Ingalill och Inga och Eyvind kommer också. Då ska vi skåla med dig din tuffing långt där borta. God Jul och Gott Nytt År. Kram Bibi