måndag 17 december 2007

HOS BRODERIADEMINS LOKALGRUPP I JAISALMER

Forst bananutdelning
I dag har vi ater gjort ett besok hos kvinnorna i Bilao Ki Basti.Nar vi kommer ung. en timme efter overenskommen tid, halsas vi av sma och stora barn: Hallo Hallo.I dag motte vi flera av kvinnorna vid vattenposten.och ryktet sprids blixtsnabbt, sa innan vi har hunnit fram till garden dar vi brukar traffas har manga samlats. Monika har med sig sina 5 kg bananer, som raskt maste delas ut! De sma barnen har vantat,med sina modrar.M har sett flera barn med rodaktigt har, vilket tyder pa naringsbrist.Nu har hon aven upptackt att alla med naringsbrist ar flickor, och hon har markt att det ar pojkarna som puffas fram av sina modrar att fa forst, precis som ifamiljen. Sa hon ger till flickorna forst. Detta monster maste atminstone inte vi stalla upp pa.
Antligen broderier!
Har ar tre av kvinnorna med sina broderier. De tva forsta har broderat vattenbarerskor efter ett grindmonster, som en av kvinnorna har ritat.Som jag skrev forut sa gor vi ett blueprintmonster som var och en sen fyller med stygn efter eget huvud.Det blir mycket olika individuella sardrag.Vi har ing 8 grundmonster.Jag marker forsta att nagra har en sarskild fallenhet och gladje i broderifantiserandet. T.ex. Otami overst.Sa visst skulle det kunna tankas att bara dessa fick vara med i fortsattningen. Men se det ar omojligt! Nar det blev tydligt att det handlade om att fa betalt ville alla vara med! Omojligt att uyestanga nagon, aven om flea tydligt gor arbetet enbart for pengarna. Risken ar att broderierna sa smaningom blir likartade och med minsta anstrangning.

Nar de lamnar in sina brodeier tar jag hem dem och tittar i lugn och ro och sedan ber jag dem om andringar eller kompletteringar, sa att de till slut forstar att de maste lagga ner omsorg i sitt arbete.
Sedan har jag mitt eget afterarbete, med tradfastning, tvattning, strykning och renklippning fore monteringen.
Nu har jag fatt in omkring 50 stycken figurer.
T.v.ar JIJA, som just har lagt till lite bla kryss i de enfargade partierna, inte alls som jag foreslog, men det far passrra.Blev ganska bra!

Klicka pa bilderna sa forstoras de och man se detaljerna!



Detta ar Shanti, en klipsk flicka, som har gatt 10 ar i skolan och t.o.m. talar lite engelska.Hon vill lasa mer.Hon ar kanske 19 ar och nygift. nu ar hon gravid och helt uppfylld av detta tillstand.Sa den lilla forskolegrupp som hon ledde funkar inte langre. Shanti skriver allas namn pa broderierna, manga kan inte skriva.Och vi har raknat ut att genom Shanti skulle en del kunskap om naringslara och barns halsa och behov av vitaminerm.m. kunna spridas till de andra unga modrarna.
Sa vi har kopt en bok om havandeskap och barnhalsa till henne och som start pa ett bibliotek for byn!
Shanti haller i sitt broderi dar jag har givit alla som vill i uppgift att tanka sig att tygstycket ar deras gard och att sa brodera vad som finns och hander pa garden.Titta pa den teckningen och det paborjade broderiet. Inte illa for att vara helt ny som brodos och bildmakare! Dar ar hennes ko och dar sitter nagon och trissar smor...
Detta arbetet for mig kanns sa spannande och som en stor utmaning!Nu nar manga fler an de ursprungliga 10 vill vara med i hopp om betalning blir avvagningarna mellan skapande och producerande annu svarare. Och detta med rattvisa!Var satter jag gransen. Det finns sakert hundra kvinnor i byn. Redan star 20-30 kring mig nar jag delar ut nytt material.detta att gora en bild av sin egen gard vrkar manga tycka ar roligt och flera ser riktigt fina ut i olika grad naiva.
Hur det sedan skall fortsatta radbrakar jag min min hjarna med.
I anledning av detta har vi i dag haft ett mote med en akta prins av maharadjaslakten Singh Bathi.i nasta blog.
Elsa

3 kommentarer:

Bibbi sa...

Nu händer det grejer, spännande det ser ut. Fortsatt lycka till och om det inte hinns med senare; god jul!

annawide sa...

Hej Elsa!

Det är så fint att se kvinnorna hålla upp sina bilder för kameran. Broderiet och blickarna, personligheterna. Tillsammans med dina ord kan det bli en fantastisk katalog till utställningen som kommer...? Eller en websida när du är klar för det. Jag tycker projektet är så jäkla bra och jag hjälper dej gärna med webben senare ifall du vill.

Förstår att du inte kan vara västlig "curator" i den här situationen. Men taktiken att se igenom och korrigera och föreslå utveckling hos de nya konstnärerna är bra. Jag tror nog inte de envisa damerna ger sej så lätt, men då har de något att sträcka sej efter, vilket jag tycker är rättvist.

Jag skulle önska jag satt i ett hörn där ni arbetar och såg och hörde på allt detta!

Stor lycka till! / Anna

evapp sa...

hej Elsa, fascinerande läsning du bjuder på! Och så vackra bilder!
Men rödhåriga småbarn behöver protein, mer än bananer.De är felnärda även om de kan se knubbiga ut.Proteinbrist i den tidiga barndomen drabbar intelligensutvecklingen - hemska tanke att just kvinnorna kan råka så illa ut för att den bästa maten gavs till familjens söner.
Men de kvinnor du arbetar med verkar vara helt alerta! Lycka till med allt ni har för er! Eva P